Δευτέρα, 19 Μαρτίου 2012

Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΣΤΗ ΝΗΣΤΕΙΑ: ΤΑ ΘΕΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΡΝΗΤΙΚΑ

Διανύουμε περίοδο της νηστείας. Πολλοί είναι αυτοί που νηστεύουν προσπαθώντας να ακολουθήσουν τις θρησκευτικές παραδόσεις, άλλοι πάλι το βρίσκουν σαν μια αφορμή αποτοξίνωσης ενώ οι περισσότεροι περιορίζονται να νηστέψουν την Μεγάλη Εβδομάδα. Ανεξαρτήτου κινήτρου, η νηστεία από την πλευρά της διατροφής έχει τα θετικά και αρνητικά της.


Τα οφέλη της νηστείας:
  • Η πλήρης αποχή από το κρέας και τα γαλακτοκομικά έχει ως αποτέλεσμα τη μειωμένη πρόσληψη κορεσμένων ,κακών, λιπαρών και χοληστερόλης, που συμβάλουν στην εμφάνιση καρδιαγγειακών παθήσεων και διαφόρων μορφών καρκίνου.
  • Αυξάνεται η κατανάλωση φυτικών ινών. Η μέση κατανάλωση στις αναπτυγμένες χώρες είναι 12-18γρ.την ημέρα, με συνιστώμενη ποσότητα τα 25-30γραμ. Ωστόσο, σε περιόδους νηστείαςπαρατηρείται αύξηση της κατανάλωσης φυτικών ινών στα 30-42 γραμμάρια,λόγω της μεγάλης κατανάλωσης φρούτων, λαχανικών και οσπρίων .  Ενώ, μειώνεται το σωματικό λίπος και βελτιώνεται η λειτουργία του εντέρου.  Οιμεγάλες ποσότητες κατανάλωσης των  λαχανικών, φρούτων, δημητριακών ολικής αλέσεως  και λαδιού (κυρίως ελαιολάδου) θωρακίζουν  τον οργανισμό με αντιοξειδωτικά , β-καροτένιο, λυκοπένιο και λαβονοειδή, τα οποία εξουδετερώνουν τις ελεύθερες ρίζες και ενισχύουν την άμυνα του οργανισμού. 
    • Αυξάνεται η πρόσληψη αντιοξειδοτικών ουσιών όπως βιταμίνη C (ασκορβικό οξύ), καροτενοειδή (β-καροτένιο και λυκοπένιο), οι οποίες τονώνουν το ανοσοποιητικό σύστημα με το να παρεμποδίζουν τη δράση των ελευθέρων ριζών.
  • Βελτιώνεται η καρδιακή λειτουργία και η λειτουργία του νευρικού συστήματος με την αύξηση πρόσληψης των Ω3 λιπαρών οξέων (DHA, EPA) και του σεληνίου τα οποία προέρχονται από την κατανάλωση θαλασσινών.                         
Την  νηστεία θα πρέπει να αποφεύγουν :
  • Άνθρωποι  που νοσούν και γυναίκες σε κατάσταση εγκυμοσύνης αλλά και μικρά παιδιά καθώς και οι ηλικιωμένοι  λόγω των αυξημένων αναγκών σε θρεπτικά συστατικά.
  • Προσοχή σε άτομα με σπαστική κολίτιδα: Το υψηλό περιεχόμενο της νηστείας σε φυτικές ίνες μπορεί να επιτείνει τα συμπτώματα.
  • Στον ανθρώπινο οργανισμό κατά την διάρκεια της νηστείας παρατηρείται χαμηλή πρόσληψη πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας.Η πρωτεΐνη των οσπρίων και των δημητριακών είναι χαμηλότερης βιολογικής αξίας από την ζωική πρωτεΐνη.Έτσι, ο οργανισμός στερείται απαραίτητα αμινοξέα που αποτελούν δομικά συστατικά των μυών και συμμετέχουν στην ανάπλαση των  ιστών.

Όπως προαναφέρθηκε υπάρχουν ομάδες ανθρώπων που θα πρέπει να αποφεύγουν ή να προσέχουν λίγο παραπάνω  στη νηστεία. Ωστόσο γι'αυτούς που ακολουθούν κανονικά νηστεία, θα πρέπει να προσέχουν τις παγίδες:
  • Νηστεία δεν σημαίνει δίαιτα. Πολλοί πέφτουν στην παγίδα ότι ότι είναι νηστίσιμο δεν παχαίνει κιόλας! Έτσι με αυτό το σκεπτικό, καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες από τροφές πλούσιες σε άμυλο και υδατάνθρακες που ως γνωστό κάνουν καλό αλλά όταν ξεπερνάμε το μέτρο, παχαίνουν!
  • Προσοχή στις ποσότητες του ελαιόλαδου που χρησιμοποιείτε. Το ελαιόλαδο είναι εξαιρετικό προϊόν και με τεράστια οφέλη για τον οργανισμό. Ας μην ξεχνάμε όμως ότι μία κουταλιά της σούπας έχει 157 θερμίδες.
  • Με μέτρο το ταχίνι και ο χαλβάς. Είναι από τα πιο υγιεινά γλυκίσματα ωστόσο έχουν πολλές θερμίδες και αυτά και δεν πρέπει να τα τρώμε με το κιλό!
Δείτε επίσης:



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου